látogató
számláló


BANKI REAKCIÓK A HITELVÁLSÁGRA

 

Ha másból nem is vette volna észre az átlagfogyasztó, hogy valami megváltozott a pénzpiacon – ami elég valószínűtlen – hisz a televízióban egymást érik a sokkoló hírek, a politikusok vérmérséklettől, pártállástól függően kommentálják az eseményeket, közgazdászok beszélnek a válság mélységéről, hatásáról, okairól, várható következményeiről, valami mégis szembetűnő lehet – és ezek a banki hirdetések. Eddig a bankok szinte rátukmálták a hiteleket a lakosságra, csábító ajánlatokkal kecsegtetve  – persze az apróbetűs részletek elhallgatásával. Manapság eltűntek ezek a hirdetések, inkább arra buzdítanak bennünket, hogy kedvező kamatot adnak megtakarított pénzünkért, csak vigyük nyugodtan hozzájuk.

 

Pénzszűke lett hirtelen a bankközi piacon – lettlévén a bankok is egymásnak hiteleznek és hitelezési kedvük a kialakult bizalmi válság miatt igencsak megcsappant. A növekvő kockázatok miatt emelkedtek a kamatok, a vállalati szektorban az eddig szinte automatikus hitel-meghosszabbítások ideje lejárt –ennek összes nagyon kemény következményével együtt, aminek közvetlen hatásait már kezdi érezni a lakosság is.

 

Az elmúlt napok pénzpiaci turbulenciáitól eltekintve, amit befektetői spekulációk gerjesztettek, kezd megnyugodni a piac. A gyors és hatékonynak tűnő állami beavatkozások megtették hatásukat, de érzékelni kell, hogy valami nagyon megváltozott.

A hazai bankok nagy többsége külföldi tulajdonban van, piaci reakciójuk a tulajdonosi döntések leképezése a magyar piacra. Ami egészen biztos: minden pénzintézet profitorientált, megnövekedett költségeit nagyon gyorsan áthárítja ügyfeleire. Ne legyen illúziónk, a hitelek drágulnak, alaposabb kockázatelemzésre számíthatunk, nehezebben és kevesebb hitelhez juthatunk, mint eddig.

 

A bankok  alapvető magatartását nagyságuk, piaci stratégiájuk határozza meg. A kisebb, kevésbé tőkeerős társaságok felhagytak a devizahitelezéssel, régi viszonylag kis ügyfélkörük megtartása érdekében kondícióikon nem változtattak, nota bene, kiléptek a piacról.

A közepes, tőkeerősebb bankok piaci pozíciójukat próbálják javítani, új ügyfelekre szert tenni, kockázatvállalásukat minimálisan csökkentették, feltételeiken nem, vagy nagyon keveset változtattak. A nagyobb, tőkeerősebb bankok drasztikusabb lépésekre szánták el magukat, kamatemelés, akciók beszüntetése, feltételek szigorítása, ami meglevő nagyszámú ügyfélkörüket kevésbé érinti (kisebb jövedelmezőség mellett, de a nagyszámú ügyfélkörből adódóan még elegendő nyereséget biztosító bevétel mellett tudják átvészelni a krízist), az ügyfélkör bővítéséről átmenetileg lemondanak.

 

Ebben a helyzetben a pénzügyi tanácsadók helyzete felértékelődött, hiszen az alapos piacismeret biztosíthatja, hogy egyáltalán az ügyfelek hosszas utánjárás nélkül, hitelhez juthassanak.

 

Kárpáti Tamás